Circa 2.000 din cei peste 2 milioane de români plecaţi să lucreze în străinătate conduc companii sau divizii ale marilor grupuri internaţionale, potrivit unor calcule estimative.
Împărţirea pe categorii profesionale a celor peste 2 milioane de români care muncesc în afara ţării arată diferenţe numerice mari între cei cu munci fizice şi uneori slab calificate şi ceilalţi expaţi „made in Romania”. Astfel, numărul managerilor se ridică la circa 2.000, în timp ce alţi 10.000 – 20.000 sunt „internişti” – angajaţi din companii multinaţionale relocaţi pentru perioade scurte, de câteva luni, pentru specializare într-o altă ţară unde grupul este prezent. La aceştia se adaugă aproximativ 50.000 de specialişti: medici, ingineri, programatori şi contabili, conform calculelor realizate pe baza datelor de la companii, firme de recrutare şi Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă. Predominanţi rămân cei circa 1,5 – 2 milioane de români care au plecat din ţară pentru că trăiau la limita subzistenţei, dar care au avut acces în străinătate doar la locuri de muncă nespecializate sau cu specializare primară – culegători de căpşune, muncitori în construcţii, îngrijitori. Spre deosebire de aceştia, managerii nu au plecat de la rău la bine, ci de la bine la mai bine. Veniturile mai mari, dorinţa de a avea o carieră internaţională, poziţia ierarhică mai importantă sunt principalele motive pentru care ei au acceptat relocarea. Printre aceştia: Cristian Negrescu, senior director de operaţiuni pentru categoria de ciocolată la nivel global în cadrul Kraft Foods, Simona Popovici, viitor director of rewards al Coca-Cola Hellenic începând cu 1 ianuarie 2011, şi Marius Perşinaru, chief operating officer al diviziei Xerox pentru ţări în dezvoltare – DMO East. Harta ţărilor unde românii ocupă funcţii de management are marcată în cea mai mare parte Europa, dar nici SUA şi Asia nu sunt ocolite. Europa este destinaţia managerilor din industria bunurilor de larg consum, farmaceutice sau servicii financiare (Procter & Gamble, Kraft Foods, JTI, Pfizer, GlaxoSmithKline etc). În Asia lucrează români de la Metro, în timp ce în SUA, majoritari sunt cei care lucrează în domeniul IT (Adobe, Microsoft, Electronic Arts).
Daniela Scafeş