Comunicat IPJ Gorj
În perioada 29.03 – 01.06.2021, Inspectoratul de Poliție Județean Gorj, împreună cu Instituția Prefectului Județului Gorj, Consiliul Județean Gorj, Inspectoratul Școlar Județean Gorj și Direcția Județeană de Asistență și Protecția Copilului Gorj, organizează un concurs de eseuri și desen intitulat ″MESAJUL MEU ANTIBULLYING″, destinat elevilor claselor 0-XII, având ca temă prevenirea delincvenței juvenile.
Concursul județean de eseuri și desen va avea ca scop implicarea elevilor în identificarea unor metode de prevenire a delincvenței juvenile, determinarea acestora să ia atitudine în cazul comiterii de fapte antisociale în care sunt implicați minori și tineri, precum și stimularea creativității acestora.
GRUPURI ȚINTĂ:
- Grupul I – elevii claselor 0-IV;
- Grupul II – elevii claselor V-VIII;
- Grupul III – elevii claselor IX-XII.
TEMA CONCURSULUI:
Prevenirea delincvenței juvenile.
Delincvența juvenilă – ansamblul abaterilor și încălcărilor de norme sociale sancționate juridic, săvârșite de minorii de până la 18 ani.
Delincvența juvenilă este o componentă a criminalității. Este un fenomen de devianță, manifestat prin incapacitatea unor minori/adolescenți de a se adapta la normele de conduită din societate. Constituie o problemă socială complexă, a cărei cunoaștere și explicație trebuie să stea la baza măsurilor de politică socială și penală.
Pentru majoritatea copiilor, familia este locul protector în care se nasc, care le asigură existența și afecțiunea de care au nevoie pentru a crește și a-și dezvolta personalitatea. Copilul mic învață prin imitație, având ca model comportamentul și limbajul adulților, de aceea, viața în familie constituie prima școală pentru copii. Deci dragi părinți, gândiți-vă bine, ce fel de exemplu dați copiilor! Feriți-i de certuri, de scandaluri, de vorbe urâte, de violență, de consumul de alcool cu toate urmările lui! Nu uitați că sunteți responsabili de comportamentul lor de mai târziu.
Este binecunoscut faptul că delincvența juvenilă este însoțită de fenomenul de absenteism și abandon școlar, de aceea școala, este alături de familie, un mediu important de formare al caracterelor tinere, de asimilare a unor cunoştinţe teoretice, dar şi de socializare şi de educare.
Totodată prevenirea conduitelor violente în rândul minorilor și tinerilor şi aplicarea cu operativitate a unor măsuri de corecţie pentru minorii autori de infracţiuni pot determina cu un grad mare de reuşită formarea unor generaţii de tineri care resping tentaţiile ilicite şi anturajele delincvente.
Violenţa psihologică– bullying.
Bullying-ul este acţiunea sau seria de acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârşite cu intenţie, care implică un dezechilibru de putere, au drept consecinţă atingerea demnităţii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau grup de persoane şi vizează aspecte de discriminare şi excludere socială, care pot fi legate de apartenenţa la o anumită rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie social sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile personale, acţiune sau serie de acţiuni, comportamente ce se desfăşoară în unităţile de învăţământ şi întoate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale.
Din ce în ce mai mulți copii și adulți se luptă cu fenomenul bullying aproape în fiecare zi acasă, în curtea școlii, în clase, pe internet, în comunitatea locală și chiar mai departe.
În literatura românească de specialitate, conceptul Bullying este slab definit. Cauzele și consecințele fenomenului bullying nu sunt noi, sunt manifestate la toate generațiile de copii și tineri. Se remarcă însă o creștere rapidă a frecvenței sau un specific al violenței de la o anumită perioadă de vârstă, în funcție de gen, fenomenul bullying având mod de manifestare specific, cu repercursiuni la vârsta adultă.
Fenomenul bullying pare să fie încă o problemă insuficient conștientizată în societatea românească și poate un subiect incomod.
REGULI DE PARTICIPARE:
Art. 1 Condiții generale
- Participanții la acest concurs sunt obligați să respecte termenii și condițiile regulamentului de organizare și desfășurare.
- Lucrările realizate conform Regulamentului de organizare și desfășurare a concursului vor fi transmise pe adresa de email ionutpigui@gj.politiaromana.ro.
Art. 2 Condiții de participare la concurs
2.1 Eseurile vor fi transmise atât în format pdf cât și în format editabil la adresa de email ionutpigui@gj.politiaromana.ro, împreună cu datele personale, respectiv: nume și prenume, școala de proveniență și profesor coordonator.
2.2. Desenele vor fi scanate și transmise la ionutpigui@gj.politiaromana.ro, împreună cu datele personale, respectiv: nume și prenume, școala de proveniență și profesor coordonator. Elevii din clasele VIII vor transmite un eseu pe tema prevenirii delincvenței juvenile de maxim 2 pagini redactate cu caracter de 12 la un rând jumătate cu margine de 2,54.
Art. 3 Perioada de desfășurare a concursului
3.1. Concursul se desfășoară după următorul calendar:
– 29.03 – 20.05.2021 – înscrierea concurenților și primirea lucrărilor;
– 21 – 28.05.2021 – jurizarea lucrărilor;
– 29.05.2021 – anunțarea câștigătorilor;
– 01.06.2021 – premierea câștigătorilor.
Art. 4 Detalii tehnice
4.1 Elevii din clasele 0-IV vor transmite o compunere pe tema prevenirii delincvenței juvenile de maxim 1 pagină redactată cu caracter de 12 la un rând jumătate cu margine de 2,54. Fiecare compunere va trebui să fie însoțită și de un mesaj antibullying sau antiviolență.
4.2 Elevii din clasele IX-XII vor transmite un eseu pe tema prevenirii delincvenței juvenile de maxim 2-3 pagini redactate cu caracter de 12 la un rând jumătate cu margine de 2,54.Fiecare eseu va trebui să fie însoțit și de un mesaj antibullying sau antiviolență.
4.3 Lucrările înscrise la secțiunea DESEN vor fi transmise fotografiate sau scanate la rezoluția 300 dpi pe de rezoluțiaadresa de email ionutpigui@gj.politiaromana.ro, împreună cu datele personale, respectiv: nume și prenume, școala de proveniență și profesor coordonator. Sunt permise toate tehnicile de realizare (creion, tuș, ulei, acrilic, acuarelă, tempera, cărbune, tehnică mixtă și digitală).
Art. 5 Anunțarea câștigătorilor
5.1 Câștigătorii vor fi anunțați în data de 29.05.2021.
5.2 În funcție de evoluția situației privind pandemia se va anunța ulterior dacă va fi organizată o festivitate de premiere.
Art. 6 Premiile concursului
6.1 Toți participanții vor primi diplome de participare transmise online.
6.2 Se vor acorda Premiul I, Premiul II, Premiul III și 5 Mențiuni pentru fiecare categorie de vârstă.
Art. 7 Criterii de jurizare
- Autenticitate și originalitate;
- Respectarea cerințelor.
Așteptăm cât mai mulți elevi să dea curs inițiativei noastre și le urăm succes tuturor participanților!