Asociaţia Regională pentru Dezvoltare Rurală (ARDR) Gorj derulează în această perioadă Activitatea 4 „Construcţia cadrului instituţional pentru educaţie extra-curriculară pentru cetăţenie activă” din cadrul proiectului „Educaţie Extracuriculară pentru Cetăţenie Activă”, co-finanţat de Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.
Începând din acest an, ARDR a înfiinţat şi dotat Centre de Resurse pentru Activităţi Extracuriculare de promovare a cetăţeniei active. Acestea funcţionează în incinta a 12 şcoli din diferite locuri ale judeţului nostru şi servesc drept spaţiu de derulare a activităţilor extracuriculare pentru cetăţenie activă. Cele 12 centre au fost utilate cu echipamente electronice şi mobilier de birou şi sunt conectate la internet. Managementul Centrelor este asigurat de către un cadru didactic ce a fost format ca şi coordonator pentru activităţi educative extracuriculare pentru cetăţenie activă.
Cursuri pentru elevi
Instruirea elevilor de către reprezentanţii ARDR a început deja. Cel de al patrulea curs a avut loc pe parcursul a 3 zile într-un cadru rezidenţial în perioada 20-22 iulie 2011 cu 3 unităţi de învăţământ partenere: G.S.I Minier Bâlteni, Colegiul Tehnic Mătăsari, Şcoala Generală nr. 3 Rovinari, participând 12 elevi din clasele V – XII împreună cu cadre didactice delegate din cele 3 unităţi de învăţământ partenere şi anume Coica Iuliana Carmen profesor coordonator în cadrul G.S.I Minier Bâlteni, Oliviu Arsenie profesor coordonator în cadrul Colegiul Tehnic Mătăsari, Dobleaga Marius Octavian profesor coordonator în cadrul Şcolii Generale nr. 3 Rovinari. Potrivit lui Antonio Tomoniu, preşedintele ARDR Gorj, „elevii au fost instruiţi şi iniţiaţi în următoarele domenii şi concepte chei: Coeziune de Grup – Comunicare, Lucru în echipă, dar şi conceptele de Voluntariat, Cetăţenie Activă şi educaţie extracuriculară”. Obiectivele instruirii Cetăţenie activă şi Educaţie extracurriculară au fost: Dezvoltarea cunoştinţelor şi abilităţilor de comunicare eficientă în rândul participanţilor; Îmbunătăţirea competenţelor de lucru în echipă şi încurajarea dinamicii de grup; Promovarea conceptelor de Voluntariat, Cetăţenie Activă, Educaţie extracurriculară în rândul participanţilor; Conştientizarea voluntariatului şi a cetăţeniei active ca valori specifice unui comportament pro-activ în rândul participanţilor. Metodele folosite pentru realizarea acestor obiective au fost : Studii de caz, Simulări de situaţie, Prezentări Power Point, Prezentări frontale, Discuţii facilitate, Lucru în grupuri mici, Jocuri de cunoaştere şi de dinamizare, Activităţi în aer liber, Dezbateri.
Aspecte apreciate de elevii instruiţi
Conform reprezentanţilor ARDR Gorj, din evaluarea celor 4 module au fost apreciate de către elevii instruiţi următoarele aspecte: Metodologia de lucru – metodele interactive, jocurile interpuse între sesiuni, modul de transmitere a informaţiilor, inexistenţa unei ierarhii formator-participanţi, învăţarea experimentală; Dinamica de grup. Implicarea şi participarea activă a tuturor a contribuit la realizarea obiectivelor şi la parcurgerea tuturor temelor; Temele alese. Noţiunile învăţate în acest curs sunt utile în viaţa de zi cu zi şi nu vor rămâne doar la stadiul de informaţii. Locaţia a fost propice unor astfel de activităţi; Alternanţa spaţiilor – a fost inspirată alegerea de activităţi atât outdoor cât şi indoor. ARDR va derula în continuare, în luna august, încă 4 module de Instruire a grupurilor de iniţiativă cu cele 12 grupuri de iniţiativă grupate în 4 clustere geografice şi instruite în domeniul managementului proiectelor extracuriculare pentru cetăţenie activă. Obiectivul general al proiectului constă în “Creşterea capacităţii de management a activităţilor educative extracuriculare pentru cetăţenie activă a 12 unităţi de învăţământ din mediul rural şi minier din judeţ, exprimată prin dezvoltarea de instrumente, formarea de competenţe şi implementarea de activităţi educative ce promovează cetăţenia activă în rândul elevilor.” Proiectul se derulează pentru o perioadă de 2 ani, începând cu 01.04.2010, în parteneriat cu Fundaţia Parteneri pentru Dezvoltare Locală şi 12 unităţi de învăţământ din judeţ: G.S.I Baia de Fier, G.S.I Minier Bâlteni, Colegiul Mihai Viteazul Bumbeşti-Jiu, G.S.I Bustuchin, Şcoala Generală Hurezani, Colegiul Tehnic Mătăsari, Şcoala Generală Muşeteşti, Liceul Teoretic Novaci,Şcoala Generală nr. 3 Rovinari, Colegiul Naţional „Tudor Arghezi”, Târgu-Cărbuneşti, G.S.I de Petrol Ţicleni, G.S.I Tismana.
Minodora Sucea